Role określają, jak nauczyciel ma wykonywać swoją pracę. Niektóre właściwości roli są sprzeczne — na przykład obowiązek indywidualizacji nauczania w warunkach pracy zbiorowej albo konieczność utrzymania wobec uczniów dystansu społecznego i jednocześnie motywowania ich do nauki.Pewna część pracy szkoły odbywa się w małych grupach lub podsystemach, których łączny wysiłek zapewnia szkole efektywność.Względnie dużo wiadomo o powodach tego, że pewne szkoły są bardziej od innych efektywne. Jednak niektóre rezultaty badań na ten temat wciąż są kontrowersyjne. Badania nad efektywnością szkół pokazują, że aczkolwiek bardzo ważne jest, jak nauczają pojedynczy nauczyciele, to w największym stopniu na powstanie różnic w osiągnięciach uczniów wpływa sposób, w jaki dyrektorzy, nauczyciele, rodzice i uczniowie razem określają wspólne cele, wymagania i zasady postępowania.
Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej: