AUTONOMIA I ODSEPAROWANIE

Pod pewnymi względami władza i wpływy nauczycieli w systemie całej szkoły są raczej nieduże, natomiast we własnych klasach — ogromne. Sprzyja temu norma autonomii nauczyciela. Za zamkniętymi drzwiami klasy nauczyciel robi w zasadzie to, co chce. Jedynie on odpowiada za treść nauczania w danym dniu i sam podejmuje wszystkie niemal decyzje pedagogiczne.Równolegle z normą autonomii funkcjonuje obyczaj nazwany normą odseparowania (Lortie 1975; Sarason 1982; Joyce i in. 1985). Nauczycielowi nie tylko przysługuje autonomia w ścianach klasy, lecz ostre sankcje chronią go przed jakąkolwiek, z wyjątkiem zupełnie po­wierzchownej, próbą ingerowania w jego pracę ze strony innych nauczycieli. Nauczycielom nie wypada na przykład prosić o pomoc (Lortie 1975); prośba taka sygnalizowałaby niepowodzenie. Podobnie byłoby nie na miejscu radzić innemu nauczycielowi, co powinien zrobić, lub opowiadać, że samemu stosu­je się inne metody (Feiman-Nemser, Floden 1986).

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj u mnie! Tego bloga prowadzę od dawna, jest to moja wielka pasja. Strona dotyczy szerokiej tematyki związanej z mediami i reklamą. Jeśli podobają Ci się moje wpisy to zapraszam do aktywnego udziału w komentarzach.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.